KAYNAKÇA

İlhan Selçuk, "Pencere: Karga Gak Dedi…" - 13.11.2004

Cumhuriyet Gazetesi (İlhan Selçuk)

PENCERE

Karga Gak Dedi...

Üç beş gün önce bir kargayla tanıştım.. Nerede?..  Bir resim sergisinde.  Canım adamakıllı sıkılıyordu, Arafat ölüm dö­şeğindeydi, Felluce'de yaşanan çatışmanın katlanılamaz cehenneminden yansıyan yalazlar insan olanın yüreğini dağlıyordu; Bilge Alkor'un İş Ban­kasi Sanat Galerisi'nde açılan sergisini gezerken rastladığım karga dile geldi:

"Karga karga gak dedi..

Bin bu dala bak dedi., "

Meğer sergideki çoğu resmin dalına, gizli ya da açık, konmuş bu karga sanatla al takke ver külah olmuş; Shakespeare, Schubert, Kandinsky vb.'yi senden benden iyi tanıyor; üstelik şiire düşkünlü­ğüne diyecek yok!.. Bir resminin altına yazdığı iki dize sanki içimizden kopmuş:

"Bense tüm düşlerimin sonuna gelmişim uyuyanlar arasında kalmadı işim. "

Gerçekten düşlerimizin sonuna mi geldik?.. Yok­sa mışıl mışıl uyuyanlar arasında mı?..

Amerika Irak'i işgal etmiş, Saddam'ın heykelle­rini yıkmıştı; "Diktatörün heykeli" sevinç çığlıkları arasında alaşağı edilmişti...

Kargaya sordum:

- Sen ki Şekspir'in hamurunda Schubert'in ma­yasını tutturup resmin tuvaline sanatın gücüyle konmuşsun, Saddam'ın heykeli yıkılınca ne düşün­dün?..

Önce bir `gak' dedi karga..

Sonra konuştu:

- Heykelin günah sayıldığı ve yasak edildiği bir kültürde, tek heykelli ülkelerdeki tek heykel, sanat­ta bir açılım sayılır...

250 bin kişinin yaşadığı Felluce boşalmış, 2 bin direnişçiyle ABD karşı karşıya...

Shakespeare'nin hangi oyununda böyle bir tra­gedya var?..

Üstat yazsaydı da kimse inanmazdı.

Ancak sanat inanılmayacak yaratıların tinselliğin­de dönüşen bir "rüzgârgülü" değil mi!.. Bilge Al­kor'un kargası da işte bu dünyada kanat çırpmak için yaratılmış..

Yaşadığımız dünya `sanat dünyası'yla birdir; `küreselleşme' bu birlikteliği günlük hayatımıza dönüş­türdü; bir resim sergisini gezerken bütün dünyayı dolaşabilirsiniz...

Alkor'un kargasına sordum:

- Arafat'ı tanıyor musun?..

- Nasıl tanımam, dedi, o da benim gibidir, ka­natları vardır, Paris'te ölürken Filistin'de yaşar, Fel­luce'de direnişe katılır...

Alkor'un resim sergisinden çıkarken düşündüm ki sanatı duyumsamakla insanlaşmak arasında doğru orantı var...

Karga'ya sordum:

- Homeros bugün yaşasaydı Felluce yi yazar mıy­dı?,.

Kanat çırptı:

- Hem de nasıl!.. Felluce bugünün Troya'sıdır...
Bu karga kültürlü bir yaratık!.. Yoksa şiir, müzik,
resmin harmanında bilinmeyen bir yolculuğa kuş

Suretinde çıkabilecek pusulayı kullanmasını bilemezdi.  Çağımız insanı Shakespear'i tanıyıp Arafat'ı bilen bu karga kadar olmazsa dünyamız karanlığa dahja beter gömülecektir.  Turistik gezide dolaştığı Troya'nını geçmişini okurken heyecanlanıp Felluce'ye ilgisiz gözlerle bakan kişi uygar sayılabilir mi?..

İlhan Selçuk

Cumhuriyet Gazetesi